Тест: Взаємодія батьків з дитиною

Відзначте ступінь згоди з наступними твердженнями по 5-бальній системі.

5 - безсумнівно, так;

4 - в загальному, так;

3 - і так, і ні;

2 - скоріше ні, ніж так;

1 - ні.

1 2 3 4 5
1. Якщо я чогось вимагаю від нього (неї), то обов'язково доб'юся цього.
2. Я завжди караю його (її) за погані вчинки.
3. Він(а) рідко говорить мені, куди йде і коли повернеться.
4. Я вважаю його (її) цілком самостійною людиною.
5. Син (дочка) може розповісти мені про все, що з ним (нею) відбувається.
6. Думаю, що він(а) нічого не доб'ється у житті.
7. Я кажу йому (їй) частіше про його (її) недоліки, ніж переваги.
8. Часто доручаю йому (їй) важливі і важкі справи.
9. Нам важко досягти взаємної згоди.
10. Буває, що дозволяю йому (їй) те, що ще вчора забороняв(а).
11. Син (дочка) завжди враховує мою точку зору.
12. Я б хотів(а), щоб він(а) належав(лась) до своїх дітей так само, як я до нього (до неї).
13. Він(а) рідко робить з першого разу те, про що я прошу.
14. Я його (її) дуже рідко лаю.
15. Я намагаюся контролювати всі його (її) дії та вчинки.
16. Вважаю, що для нього (неї) головне - це слухатися мене.
17. Якщо у нього (неї) трапляється нещастя, в першу чергу він(а) ділиться зі мною.
18. Я не поділяю його (її) захоплень.
19. Я не вважаю його (її) таким розумним(ою) і здатним(ою), як мені хотілося б.
20. Можу визнати свою неправоту і вибачитися перед ним (нею).
21. Я часто йду у нього (неї) на поводу.
22. Мені буває важко передбачити свою поведінку по відношенню до нього (неї).
23. Думаю, що я для нього (неї) авторитетна людина.
24. Мені подобаються наші з ним (нею) відносини.
25. Вдома у нього (неї) більше обов'язків, ніж у більшості його друзів.
26. Доводиться застосовувати до нього (неї) фізичні покарання.
27. Йому (їй) доводиться поступати так, як я кажу, навіть якщо він(а) не хоче.
28. Думаю, я краще знаю, що йому (їй) потрібно.
29. Я завжди співчуваю своїй дитині.
30. Мені здається, я його (її) розумію.
31. Я хотів(а) би в ньому (ній) багато чого змінити.
32. При прийнятті сімейних рішень завжди враховую його (її) думку.
33. Я завжди погоджуюся з його (її) ідеями і пропозиціями.
34. Моя поведінка часто буває для нього (неї) несподіваним.
35. Я є для нього (неї) еталоном та взірцем у всьому.
36. Вважаю, що в цілому правильно виховую свого сина (дочку).
37. Я висуваю до нього багато вимог.
38. За характером я м'яка людина.
39. Я дозволяю йому (їй) повертатися додому, коли він(а) хоче.
40. Я прагну захистити його (її) від труднощів і неприємностей життя.
41. Я не допускаю, щоб він(а) помічав(а) мої слабкості і недоліки.
42. Мені подобається його (її) характер.
43. Я часто критикую його (її) по дрібницях.
44. Завжди з готовністю його (її) вислуховую.
45. Ми розходимося з ним (з нею) з дуже багатьох питань.
46. Я караю його (її) за такі вчинки, які роблю сама.
47. Він(а) поділяє більшість моїх поглядів.
48. Я втомлююся від повсякденного спілкування з ним (нею).
49. Мені доводиться змушувати його (її) робити те, що він (вона) не хоче.
50. Я прощаю йому (їй) те, за що інші покарали б.
51. Мені б хотілося знати про нього (про неї) все: про що він думає, як ставиться до своїх друзів і т. д.
52. Він(а) не радиться зі мною, з ким йому (їй) дружити.
53. Думаю, що для нього (неї) я найближча людина.
54. Я вітаю його (її) поведінку.
55. Я часто висловлюю своє невдоволення ним (нею).
56. Приймаю участь в справах, які придумує він(а).
57. Ми по-різному уявляємо з ним (нею) його (її) майбутнє життя.
58. Буває, що дорікаю і хвалю його (її), по суті, одне і те ж.
59. Думаю, йому (їй) хотілося б бути схожим на мене.
60. Я хочу, щоб він(а) завжди ставився(лась) до мене так само, як зараз.
№ Назва шкали та результат
1. Вимогливість. Результат - 0 Низкий уровень
Дані за цією шкалою показують  рівень вимогливості батьків, який існує у взаємодії батьків з дитиною. Високий показник за цією шкалою іллюструє батьківський високий рівень вимог та  очікування високого рівня відповідальності від дитини. Зазвичай вищі ніж можливості дитини.
2. Строгість. Результат - 0 Низкий уровень
За результатами цієї шкали можна судити про суворість, строгості заходів, що застосовуються до дитини, про жорсткість правил, що встановлюються у взаєминах між батьками і дітьми, про ступінь примусу дітей до чого-небудь.
3.Контроль. Результат - 0 Низкий уровень
Чим вище показники за цією шкалою, тим більш виражена контролююча поведінка по відношенню до дитини. Високий контроль може виявлятися в дріб'язковій опіці, нав'язливості; низький контроль може приводити до повної автономії дитини, до вседозволеності, що може бути наслідком або байдужого ставлення до дитини, або наслідком милування. Можливо також, що низький контроль пов'язаний з проявом довіри до дитини або прагненням батьків прищепити йому самостійність.
4. Емоційна близькість. Результат - 0 Низкий уровень
Слід звернути особливу увагу, що ця шкала відображає уявлення батьків про близькість до нього дитини. Таке трактування цієї шкали викликана дзеркальної формою опитування, за якою діти оцінюють свою близькість до батьків, своє бажання ділитися найпотаємнішим і важливим з батьком. Порівнюючи дані батька і дані дитини, можна судити про точність уявлень батьків, про переоцінку або недооцінку близькості до нього дитини.
5. Прийняття. Результат - 0 Низкий уровень
Ця шкала відображає базове ставлення батьків до дитини, його прийняття або відкидання особистісних якостей і поведінкових проявів дитини. Ухвалення дитини як особистості є важливою умовою сприятливого розвитку дитини, її самооцінки. Поведінка батьків може сприйматися дитиною як приймаюча або відкидаюча.
6. Співпраця. Результат - 0 Низкий уровень
Наявність співпраці між батьками і дітьми найкраще відображає характер взаємодії. Співпраця є наслідком включеності дитини у взаємодію, визнання його прав і достоїнств. Вона відображає рівність і партнерство в стосунках батьків і дітей. Відсутність такого може бути результатом порушених відносин, авторитарного, байдужого або попустительского стилю виховання.
7. Згода. Результат - 0 Низкий уровень
Ця шкала теж описує характер взаємодії між батьком і дитиною і відображає частоту і ступінь згоди між ними в різних життєвих ситуаціях. Використовуючи дві форми опитувальника: дитячу і дорослу, можна оцінити ступінь згоди не тільки по цій шкалі, а й по всіх інших шкалами, так як розбіжності між ними теж дозволяють судити про відмінності в поглядах дитини і батьків на виховну ситуацію в родині.
8. Послідовність. Результат - 0 Низкий уровень
Послідовність батьків є важливим параметром взаємодії, в цій шкалі позначається, наскільки послідовні і постійні батьки в своїх вимогах, у своєму ставленні до дитини, в застосуванні покарань і заохочень і т.д. Непослідовність батьків може бути наслідком емоційної неврівноваженості, виховної невпевненості, відкидаючого ставлення до дитини і т.п.
9. Aвторитетність. Результат - 0 Низкий уровень
Результати цієї шкали відображають самооцінку батьків в сфері його впливу на дитину, наскільки його думки, вчинки, дії є авторитетними для дитини, яка їхня сила впливу. Порівняння з даними дитини дозволяють судити про ступінь розбіжності оцінок батьківського авторитету. Коли діти дають високу оцінку авторитетності батьків, то найчастіше це означає виражене позитивне ставлення до батьків в загалом, тому показники за цією шкалою дуже важливі для діагностики позитивності-негативності відносин дитини до батьків, як і показники за такою - 10-й шкалі.
10. Задоволеність. Результат - 0 Низкий уровень
За даними десятої шкали можна судити про загальний рівень задоволеності відносинами між батьками і дітьми, - як з одного, так і з іншого боку. Низька ступінь задоволеності може свідчити про порушення в структурі батьківсько-дитячих відносин, можливих конфліктах або про стурбованість сімейною ситуацією.

Якщо ви хочете покращити або побудувати відносини зі своєю дитиною сповнені довіри та поваги - запрошуємо вас приєднатися до нашого марафону для батьків.